Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Dostępność
dostępne
(4)
wypożyczone
(1)
Placówka
WP130 (św. Wincentego 85)
(5)
Autor
Nęcka Edward (1953- )
(2)
Orzechowski Jarosław
(2)
Szymura Błażej (1969-2009)
(2)
Czerniawska Ewa
(1)
Engle Randall W
(1)
Jałowiecki Bohdan (1934- )
(1)
Michalski Maciej (1970- )
(1)
Pisula Wojciech
(1)
Łukowski Wojciech
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(5)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Odbiorca
Studenci
(3)
Szkoły wyższe
(3)
Temat
Poznanie
(2)
Grupa społeczna
(1)
Identyfikacja społeczna
(1)
Ludzie starzy
(1)
Przemiany społeczne
(1)
Psychopatologia
(1)
Rozwój społeczności lokalnej
(1)
Społeczeństwo obywatelskie
(1)
Społeczność
(1)
Starzenie się
(1)
Tożsamość społeczna
(1)
Wartości społeczne
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Zwierzęta
(1)
Gatunek
Podręcznik
(4)
Publikacje dydaktyczne
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3333 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Psychologia poznawcza / Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN : Academica Wydawnictwo SWPS, 2006. - 739, [1] s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-Audio) : stereo ; 12 cm.
Bibliogr. s. 663-720. Indeksy.
Nagroda Rektora Uniwersytetu Warszawskiego 2006
Prolog * Rozdział 1. Umysł i poznanie * Część I. Reprezentacje poznawcze * Rozdział 2. Istota i forma reprezentacji umysłowych * Rozdział 3. Pojęcia i schematy * Rozdział 4. Wiedza * Część II. Elementarne procesy poznawcze * Rozdział 5. Uwaga i świadomość * Rozdział 6. Kontrola poznawcza * Rozdział 7. Percepcja * Rozdział 8. Pamięć * Rozdział 9. Czynności pamięciowe * Część III. Złożone procesy poznawcze * Rozdział 10. Myślenie i rozumowanie * Rozdział 11. Rozwiązywanie problemów * Rozdział 12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji * Rozdział 13. Język i mowa * Słownik terminów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 4404 (1 egz.)
(dostępność ok. 29.05.2024)
Książka
CD
W koszyku
Bibliogr. s. 663-720. Indeksy.
Znakomity, aktualny podręcznik do psychologii poznawczej!Nowoczesny podręcznik zarówno w sposobie ujęcia, jak też w obudowie dydaktycznej.Książka:-zapoznaje z podstawowymi problemami, pojęciami i metodami psychologii procesów poznawczych;-omawia nie tylko "klasyczne" problemy psychologii poznawczej, ale także najnowsze koncepcje;-przedstawia najważniejsze paradygmaty eksperymentalne i ilustruje szczególnie interesujące zjawiska opisami konkretnych badań;-pokazuje, że czynności pozornie proste i zrozumiałe (np. czytanie, rozpoznawanie twarzy ludzkiej lub koordynacja czynności jednoczesnych) są kontrolowane przez niezwykle złożony i wyrafinowany mechanizm poznawczy;-demistyfikuje uproszczone sądy i pseudoteorie na temat procesów poznawczych człowieka;-ukazuje nowe możliwości zastosowania pojęć i metod psychologii poznawczej do analizy wielu zjawisk, zwykle nie rozpatrywanych w tym kontekście, np. zjawisk społecznych lub zaburzeń psychicznych.Podręcznik przeznaczony jest dla studentów i wykładowców psychologii.Do książki dołączona jest płyta CD-ROM zawierająca podstawowe eksperymenty i demonstracje zjawisk omawianych w poszczególnych rozdziałach podręcznika.
Rozdział * Umysł i poznanie * 1.1. Poznanie - umysł - działanie * 1.1.1. Umysł jako system przetwarzania informacji * 1.1.2. Jedność poznania i działania * 1.2. Psychologia poznawcza: dziedzina czy paradygmat * 1.2.1. Narodziny i rozwój psychologii poznawczej * 1.2.2. Psychologia a inne dziedziny badań nad poznaniem * 1.2.3. Metody badań nad poznaniem * 1.3. Ogólna architektura umysłu * 1.3.1. Blokowe modele umysłu * 1.3.2. Koncepcja poziomów przetwarzania * 1.3.3. Umysł jako system modułowy * 1.3.4. Sieciowe modele umysłu * 1.4. Podsumowanie * Część I. Reprezentacje poznawcze * Rozdział * Istota i forma reprezentacji umysłowych * 2.1. Pojęcie reprezentacji umysłowej * 2.1.1. Reprezentacje a procesy poznawcze * 2.1.2. Realizm a konstruktywizm * 2.1.3. Rodzaje reprezentacji umysłowych * 2.2. Reprezentacje obrazowe * 2.2.1. Wyobraźnia, wyobrażenia i obrazy umysłowe * 2.2.2. Teoria reprezentacji obrazowych Kosslyna * 2.2.3. Hipoteza funkcjonalnej ekwiwalencji percepcji i wyobraźni * 2.2.4. Rotacje mentalne * 2.2.5. Skaning mentalny * 2.2.6. Krytyka stanowiska obrazowego * 2.3. Reprezentacje werbalne * 2.3.1. Weryfikacja sylogizmów i treści zdań * 2.3.2. Teoria podwójnego kodowania * 2.3.3. Słowo i obraz - wzajemne relacje * 2.3.4. Reprezentacje numeryczne * 2.4. Pierwotność czy wtórność nietrwałych reprezentacji umysłowych * 2.4.1. Hipoteza języka myśli * 2.4.2. Teoria pierwotnych reprezentacji w formie zbioru sądów Pylyshyna * 2.4.3. Teoria modeli mentalnych Johnson-Lairda * 2.4.4. Stanowisko eklektyczne w sporze o kod reprezentacji umysłowych * 2.5. Podsumowanie * Rozdział * Pojęcia i schematy * 3.1. Konstrukt reprezentacji pojęciowej * 3.1.1. Istota i funkcje reprezentacji pojęciowych * 3.1.2. Ogólne właściwości pojęć * 3.1.3. Pojęcia matrycowe i naturalne * 3.2. Struktura i funkcjonowanie reprezentacji pojęciowych * 3.2.1. Teorie klasyczne * 3.2.2. Teorie probabilistyczne * 3.2.3. Teorie prototypów * 3.2.4. Teorie egzemplarzy * 3.2.5. Porównanie koncepcji reprezentacji pojęciowych * 3.3. Dynamiczna koncepcja umysłu, czyli o relacjach między pojęciami * 3.3.1. Teorie sieci semantycznej * 3.3.2. Złożone struktury sieciowe * 3.3.3. Teoria schematów * 3.3.4. Teoria ram * 3.3.5. Teoria planów, scen i tematów * 3.3.6. Porównanie koncepcji struktur sieciowych * 3.4. Podsumowanie * Rozdział * Wiedza * 4.1. Rodzaje wiedzy * 4.1.1. Wiedza deklaratywna i proceduralna * 4.1.2. Wiedza jawna i niejawna * 4.2. Organizacja wiedzy * 4.2.1. Reprezentacja wiedzy za pomocą cech * 4.2.2. Organizacja wiedzy semantycznej * 4.2.3. Organizacja wiedzy proceduralnej: systemy reguł * 4.2.4. Organizacja wiedzy w modelach ACT, ACT* i ACT-R * 4.2.3. Nabywanie wiedzy * 4.3.1. Nabywanie wiedzy semantycznej * 4.3.2. Nabywanie wiedzy proceduralnej * 4.3.3. Nabywanie wiedzy niejawnej * 4.4. Wiedza ekspercka * 4.4.1. Kryteria i właściwości wiedzy eksperckiej * 4.4.2. Nabywanie wiedzy eksperckiej * 4.5. Podsumowanie * Część II. Elementarne procesy poznawcze * Rozdział * Uwaga i świadomość * 5.1. Istota i aspekty uwagi * 5.2. Teorie uwagi * 5.2.1. Teorie selekcji źródła informacji * 5.2.2. Teorie przeszukiwania pola percepcyjnego * 5.2.3. Teorie przedłużonej koncentracji * 5.2.4. Teorie podzielności * 5.2.5. Teorie przerzutności * 5.3. Uwaga, percepcja i (nie)świadomość * 5.3.1. Analiza wskazówek peryferycznych * 5.3.2. Reakcje na informacje odrzucane * 5.3.3. Poprzedzanie podprogowe * 5.4. Podsumowanie * Rozdział * Kontrola poznawcza * 6.1. Czynności automatyczne i automatyzacja * 6.1.1. Kryteria automatyczności przetwarzania * 6.1.2. Schneidera i Shiffrina teoria kontinuum * 6.1.3. Logana teoria rywalizacji egzemplarzy * 6.1.4. Konsekwencje automatyzacji czynności * 6.2. Hamowanie jako mechanizm kontrolny * 6.2.1. Istota i funkcje hamowania * 6.2.2. Hamowanie dominującej reakcji * 6.2.3. Odporność na dystrakcję * 6.2.4. Odporność na interferencję proaktywną * 6.2.5. Czy hamowanie jest konstruktem jednorodnym? * 6.3. Funkcje zarządcze * 6.3.1. Istota funkcji zarządczych czyli homunculus odnaleziony * 6.3.2. Rodzaje funkcji zarządczych * 6.3.3. Mechanizm zarządczy w koncepcji uwagi Posnera * 6.3.4. Dwustopniowy system kontroli zachowania w koncepcji Shallice??a * 6.3.5. Centralny system wykonawczy pamięci roboczej w modelu Baddeleya * 6.4. Podsumowanie * Rozdział * Percepcja * 7.1. Podstawowe właściwości percepcji * 7.1.1. Recepcja sensoryczna i percepcja umysłowa * 7.1.2. Naiwne koncepcje spostrzegania * 7.1.3. Spostrzeganie a rozpoznawanie wzorców * 7.2. Spostrzeganie jako proces oddolny * 7.2.1. Odbiór i kodowanie wrażeń zmysłowych * 7.2.2. Magazyny informacji sensorycznej * 7.2.3. Spostrzeganie głębi * 7.2.4. Identyfikacja obiektu * 7.3. Spostrzeganie jako proces odgórny * 7.3.1. Stałość spostrzegania * 7.3.2. Nastawienie * 7.3.3. Złudzenia i błędy percepcji * 7.3.4. Wpływ kontekstu na spostrzeganie * 7.4. Teorie percepcji * 7.4.1. Teoria asocjacjonistyczna * 7.4.2. Teoria postaciowa * 7.4.3. Teoria wzorców * 7.4.4. Teoria cech * 7.4.5. Teoria obliczeniowa * 7.4.6. Teoria ekologiczna * 7.5. Proces spostrzegania w praktyce * 7.5.1. Spostrzeganie twarzy * 7.5.2. Czytanie słów * 7.6. Podsumowanie * Rozdział * Pamięć * 8.1. Natura pamięci * 8.1.1. Rodzaje i funkcje pamięci * 8.1.2. Blokowe (magazynowe) modele pamięci * 8.1.3. Procesualne modele pamięci * 8.2. Systemy pamięci przemijającej * 8.2.1. Pamięć sensoryczna * 8.2.2. Pamięć krótkotrwała * 8.2.3. Pamięć robocza: wielokomponentowy model Baddeleya * 8.2.4. Pamięć robocza: model aktywacyjny Cowana * 8.2.5. Model długotrwałej pamięci roboczej Ericssona i Kintscha * 8.2.6. Pamięć prospektywna * 8.3. Systemy pamięci trwałej * 8.3.1. Pamięć semantyczna * 8.3.2. Pamięć epizodyczna * 8.3.3. Pamięć autobiograficzna * 8.4. Podsumowanie * Rozdział * Czynności pamięciowe * 9.1. Fazy procesu pamięciowego: prawda czy złudzenie? * 9.2. Zapamiętywanie * 9.2.1. Procesy kodowania * 9.2.2. Interferencja proaktywna * 9.2.3. Konsolidacja śladu pamięciowego * 9.2.4. Techniki mnemoniczne * 9.3. Przechowywanie * 9.3.1. Zapominanie * 9.3.2. Interferencja retroaktywna * 9.3.3. Zanikanie śladu kontra utrata dostępu * 9.3.4. Reminiscencja * 9.4. Odpamiętywanie * 9.4.1. Rodzaje odpamiętywania * 9.4.2. Rola wskazówek naprowadzających i kontekstu * 9.5. Zawodność pamięci * 9.5.1. Pamięć naocznych świadków * 9.5.2. Fałszywe wspomnienia * 9.5.3. Amnezja * 9.6. Podsumowanie * Część III. Złożone procesy poznawcze * Rozdział * Myślenie i rozumowanie * 10.1. Istota myślenia * 10.2. Rodzaje myślenia * 10.2.1. Myślenie autystyczne i realistyczne * 10.2.2. Myślenie produktywne i reproduktywne * 10.2.3. Myślenie twórcze i odtwórcze * 10.2.4. Myślenie krytyczne * 10.2.5. Od myślenia sensoryczno-motorycznego do postformalnego * 10.3. Teorie myślenia * 10.3.1. Teoria Berlyne??a * 10.3.2. Teoria Barona * 10.4. Struktura myślenia * 10.4.1. Elementy struktury myślenia * 10.4.2. Operacje i strategie * 10.4.3. Reguły, algorytmy i heurystyki * 10.4.4. Myślenie a inne złożone procesy poznawcze * 10.5. Rozumowanie dedukcyjne * 10.5.1. Dedukcja i indukcja * 10.5.2. Rozumowanie sylogistyczne * 10.5.3. Błędy rozumowania sylogistycznego * 10.5.4. Wpływ wiedzy i kontekstu na rozumowanie sylogistyczne * 10.6 Rozumowanie warunkowe * 10.6 1 Istota rozumowania warunkowego * 10.6.2. Błędy rozumowania warunkowego * 10.6.3. Wpływ wiedzy i kontekstu na rozumowanie warunkowe * 10.7. Teorie rozumowania dedukcyjnego * 10.7.1. Teoria abstrakcyjnych reguł * 10.7.2. Teoria modeli mentalnych * 10.8. Rozumowanie indukcyjne * 10.8.1. Testowanie hipotez * 10.8.2. Rozumowanie przez analogię * 10.9. Inne rodzaje rozumowania * 10.9.1. Rozumowanie probabilistyczne * 10.9.2. Rozumowanie nieformalne * 10.10. Podsumowanie * Rozdział * Rozwiązywanie problemów * 11.1. Problem i rozwiązywanie problemu * 11.2. Typy problemów * 11.2.1. Podział problemów ze względu na ich cechy i strukturę * 11.2.2. Podział problemów ze względu na wymagania poznawcze * 11.3. Teorie rozwiązywania problemów * 11.3.1. Teoria Newella i Simona * 11.3.2. Inne ujęcia teoretyczne procesu rozwiązywania problemów * 11.4. Heurystyki rozwiązywania problemów * 11.4.1. Metoda redukcji różnicy * 11.4.2. Metoda poruszania się wstecz * 11.4.3. Metoda analizy środków i celów * 11.5. Fazy rozwiązywania problemów * 11.5.1. Faza identyfikacji problemu * 11.5.2. Faza definiowania problemu * 11.5.3. Faza doboru strategii * 11.5.4. Faza zdobywania informacji * 11.5.5. Faza alokacji zasobów * 11.5.6. Faza monitorowania postępu * 11.5.7. Faza oceny poprawności rozwiązania * 11.6. Przeszkody w rozwiązywaniu problemów * 11.6.1. Sztywność myślenia * 11.6.2. Nastawienie * 11.6.3. Fiksacja funkcjonalna * 11.7. Czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów * 11.7.1. Transfer pozytywny * 11.7.2. Transfer przez analogię * 11.7.3. Inkubacja * 11.7.4. Wgląd * 11.8. Rozwiązywanie złożonych problemów * 11.9. Podsumowanie * Rozdział * Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji * 12.1. Wydawanie sądów * 12.1.1. Tendencyjność w wydawaniu sądów * 12.1.2. Ignorowanie proporcji podstawowej * 12.1.3. Wady i zalety prostych heurystyk * 12.1.4. Sądy intuicyjne * 12.2. Podejmowanie decyzji * 12.2.1. Klasyczna teoria decyzji * 12.2.2. Strategie w podejmowaniu decyzji * 12.2.3. Teoria perspektywy * 12.2.4. Proces podejmowania decyzji * 12.3. Podsumowanie * Rozdział * Język i mowa * 13.1. Natura języka * 13.1.1. Język jako system * 13.1.2. Poziomy języka * 13.1.3. Język a poznanie * 13.2. Przyswajanie języka * 13.2.1. Problem natywizmu * 13.2.2. Stadia przyswajania języka * 13.2.3. Dwujęzyczność i wielojęzyczność * 13.3. Mówienie * 13.3.1. Planowanie mowy * 13.3.2. Kodowanie semantyczno-syntaktyczne * 13.3.3. Kodowanie fonologiczne * 13.4. Rozumienie przekazów językowych * 13.4.1. Złamanie kodu * 13.4.2. Rozbiór zdania * 13.4.3. Budowa modelu sytuacyjnego i wnioskowanie * 13.5. Podsumowanie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5760, 5759 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe Tendencje w Psychologii ; t. 11)
Bibliogr. s. 344-[400]. - Indeksy.
Tł. z ang.
Czym jest współczesna psychologia porównawcza?Jak rozwijają się zdolności poznawcze zwierząt?Jakie znaczenie ma komunikacja międzygatunkowa?Na czym polegają zmiany ewolucyjne?Książka zawiera najbardziej reprezentatywne teksty na temat współczesnych kierunków badań psychologii porównawczej napisane przez światowe autorytety w tej dziedzinie. Przybliża najbardziej fascynujące zagadnienia zogniskowane wokół współczesnej psychologii, myślenia, ciekawości, umysłu i ewolucji poznania. Omawia podejście kognitywne w psychologii porównawczej, zagadnienia dotyczące ewolucji umysłu, genetyki i adaptacyjnej roli zachowania oraz podstawowe paradygmaty i nowe perspektywy w obszarze tej dziedziny.Pozycja stanowi niezbędną pomoc dydaktyczną w ramach przedmiotów: biologiczne podstawy (mechanizmy) zachowania, psychologia porównawcza, psychologia ewolucyjna. Znakomicie uzupełnia i kontynuuje treści zawarte w podręczniku Jamesa Kalata Biologiczne podstawy psychologii, dając tym samym kompletny obraz tej dyscypliny wiedzy, zaś polskim studentom - możliwość zdobycia potrzebnej im wiedzy w tym zakresie.Pozycja adresowana do studentów psychologii, socjologii, kierunków przyrodniczych i weterynaryjnych oraz wszystkich zainteresowanych biologicznymi aspektami zachowania się człowieka i ewolucją psychiki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 145 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej